Współcześnie prowadzenie firmą coraz częściej wymaga od właściciela zlecenia części zadań zewnętrznym realizatorom. Może mieć to związek zarówno z zagadnieniami codziennymi, jak i z zadaniami perspektywicznymi. Raporty roczne są źródłem niepokoju dla wielu przedsiębiorstw. Prócz tego nie każda placówka posiada na tyle przeszkolonych członków administracji, by w sposób profesjonalny takie zestawienie poddać analizie. Dlatego też znacznie częściej firmy polegają na usługach agencji reklamowych w tej kwestii. Cieszące się renomą agencje reklamowe nie tylko traktują każdego zleceniodawcę w sposób indywidualny, ale także każdy strategiczny szkic tworzą od zera. Tak właśnie jest w przypadku raportów rocznych z funkcjonowania konkretnej firmy – zleceniodawcy. Raporty są z reguły konstruowane od podstaw, bez uniwersalnych szablonów, z wzięciem pod uwagę wyjątkowych cech danego przedsiębiorstwa. Profesjonalna agencja reklamowa bierze pod uwagę także cel tworzenia takiego raportu, jego zastosowanie w praktyce. Podczas powoływania do istnienia raportu rocznego bardzo ważne są również częste narady z przedstawicielami danego klienta. Indywidualnie zaprojektowany raport prezentuje treści zarówno statystyczne jak i innego rodzaju w atrakcyjny, a równocześnie fachowy graficznie sposób. Różnego rodzaju badania rynku są równocześnie wykonywane przez fachowców z dziedziny marketingu.